Department of Classical Languages and Literature of the LIPLH: Creation and Organization of the Educational Process

Authors

  • Artyom M. Skvorcov Chelyabinsk State University, 129, ul. Bratyev Kashirinykh, Chelyabinsk, 454001, Russian Federation

DOI:

https://doi.org/10.21638/spbu20.2020.213

Abstract

The article is based on the records of the Leningrad Institute of Philosophy, Linguistics and History (LIPLH), which are kept in the Central State Archive of Literature and Arts of St. Petersburg, as well as unpublished memoir notes by the first head of the Department of Classical Languages, O. M. Freudenberg. Chronological framework of the research — 1932–1937 — the time of the existence of the Department as part of LIPLH. The Department of Classical Languages and Literatures, re-founded in 1932, became a uniting link between the pre-revolutionary generation of philologists and the young generation formed in the 1920s. Here merged traditional methods and approaches to the teaching of ancient languages and Marxist innovations, such as focus on ‘practicality’, and a combination arose of the earlier individual forms of research with the new collective ones (publication of general works). The article argues that the appointment of O. M. Freudenberg as the head of the department was quite expected, for she was a singularly appropriate figure for the communist establishment. The author also comes to the conclusion that the full interruption of the traditions of learning and teaching of classical languages in Leningrad in the late 1920s — early 1930s never happened, and that the department has become a successor to similar institutions that functioned earlier in the frame of the ‘cycle’ of ancient history at the Faculty of Linguistics and Material Culture of the LSU, as well as at the Research Institute for Comparative History of Literatures and Languages of the West and East of the LSU, and at the State Institute of Speech Culture. The author also draws the conclusion that the opening/closing of the departments in the 1930s was not only a consequence of the activities of government structures but also of the internal conflicts of the scholarly community.

Keywords:

classical philology in the USSR, LIPLH, O. M. Freudenberg, philological education, classical studies

Downloads

Download data is not yet available.
 

References

Литература

Алмазова Н. С. «Настоящая лаборатория научной работы»: казанский семинар «Античный понедельник» в контексте понятия «научной школы». Вестник Университета Дмитрия Пожарского 2016, 2 (4), 131–160.

Брагинская Н. В. Siste viator!: предисл. к докл. О. М. Фрейденберг «О неподвижных сюжетах и бродячих теоретиках». Одиссей. Человек в истории 1995, 244–271.

Бударагина О. В. К истории АБДЕМ (по материалам петербургских архивов). Pholologia Classica 2019, 14/2, 299–309.

Дьяконов И. М. Книга воспоминаний. Санкт-Петербург, Европейский дом, 1995.

Зиндер Л. Р., Строева Т. В. Институт речевой культуры и советское языкознание 20–30-х годов. Язык и речевая деятельность 1999, 2, 206–211.

Календарь-справочник Ленинградского государственного университета им. А. С. Бубнова на 1937 г. Ленинград, Изд-во Ленингр. гос. ун-та им. А. С. Бубнова, 1937.

Кащеев В. И. Научный историко-филологический семинар как форма становления творческой личности: прошлое, настоящее, перспективы, в кн.: Кащеев В. И., Нагрибельная И. А., Валуева И. В., Коптяева М. А. и др. Инновационные подходы к развитию личности. Часть 2: Серия монографий. Одесса, Куприенко СВ, 2019, 60–78.

Костенко Н. Ю. «Я не нуждаюсь ни в современниках, ни в историографах»: история архива Ольги Фрейденберг. Вестник РГГУ. Серия «Литературоведение. Языкознание. Культурология» 2017, 4, 117–127.

Лурье Я. С. История одной жизни. Санкт-Петербург, Изд-во Европ. ун-та в С.-Петербурге, 2004.

Маньковская И. Л. Московский университет в борьбе за создание кадров советской интеллигенции в годы первой пятилетки, в: Из истории Московского университета. 1917–1941. Сб. ст. под ред. Е. Н. Городецкого, М. Е. Найденова, М. И. Стишова. Москва, Изд-во Мос. гос. ун-та, 1955, 220–258.

Могилевский С. Жертва сталинских репрессий Профессор Самуил Саулович Горловский (1898–1940?), в: К столетию со дня рождения. Сборник документов и материалов. Сост. проф. С. Могилевский. Иерусалим, б. и., 1997.

Обозрение преподавания на факультете языковедения и материальной культуре (ямфак) Ленинградского государственного университета. Ленинград, б. и.,1926.

Пастернак Б. Л. Пожизненная привязанность. Переписка с О. М. Фрейденберг. Сост. Е. В. и Е. Б. Пастернаки. Москва, АРТ-ФЛЕКС, 2000.

Скворцов А. М. МИФЛИ и ЛИФЛИ: Проблема возникновения и практика подготовки антиковедов. Электронный научно-образовательный журнал «История» 2020, T. 11, вып. 1 (87): https://history.jes.su/s207987840008373-9–1/ (дата обращения: 22.07.2020).

Тункина И. В. «Дело» академика Жебелева. Древний мир и мы: Классическое наследие в Европе и России 2000, 2, 116–161.

Университеты и научные учреждения. К XVII съезду ВКП(б) . Москва, Ленинград, Гос. тех.-теор. изд-во, 1934.

Университеты и научные учреждения. Второе переработанное и дополненное издание. Москва, Ленинград, Объед. науч.-тех. изд-во, 1935.

Фрейденберг О. М. Кафедра классической филологии: материалы к 120-летию университета, в: Филологический факультет Санкт-Петербургского государственного университета. Материалы к истории факультета. Санкт-Петербург, Филологический факультет СПбГУ, 2000, 105–109.

Фрейденберг О. М. «Характеры» Теофраста. Ученые записки ЛГУ. Сер. филол. наук. 1941, вып. 7 (№ 63), 129–141.

Шофман А. С. Не угаснет огонь Прометея (Из истории советского антиковедения.) Мир историка: историографический сборник 2009, вып. 5, 369–410.

Budaragina O. Olga M. Freidenberg, Aristid I. Dovatur, and the Department of Classics in Leningrad, in: Classics and Communism: Greek and Latin behind the Iron Curtain. Ljubljana, University of Ljubljana, 2013, 3–18.


References

Almazova N. S. A real laboratory of academic work”: the Seminar Antichny Ponedelnik (Classical Monday) at Kazan’ in the context of the notion of scientific school. Vestnik Universiteta Dmitriia Pozharskogo 2016, 2(4), 131–160. (In Russian)

Braginskaya N. V. Siste viator! Preface to the paper by O. M. Freidenberg “On unmoved plots and wandering theorists”. Odissei. Chelovek v istorii 1995, 244–271. (In Russian)

Budaragina O. Olga M. Freidenberg, Aristid I. Dovatur, and the Department of Classics in Leningrad, in: Classics and Communism: Greek and Latin behind the Iron Curtain, Ljubljana, University of Ljubljana, 2013, 3–18.

Budaragina O. V. On the History of ABDEM (based on Materials of St. Petersburg Archives). Pholologia Classica 2019, 14(2), 299–309. (In Russian)

D’yakonov I. M. Book of memories. St. Petersburg, Evropeiskii dom Publ., 1995. (In Russian)

Frejdenberg O. M. Theophrastus’ Characters. Uchenye zapiski LGU. Ser. filol. nauk. 1941, iss. 7 (no. 63), 129–141. (In Russian)

Frejdenberg O. Department of Classical Philology: materials to the 120th anniversary of the university. Filologicheskii fakul’tet Sankt-Peterburgskogo gosudarstvennogo universiteta. Materialy k istorii fakul’teta. St. Petersburg, Filologicheskii fakul’tet SPbGU Publ., 2000, 105–109. (In Russian)

Calendar-reference of A. S. Bubnov. Leningrad State University in 1937. Leningrad, Izd-vo Leningradskogo gosudarstvennogo universiteta im. A. S. Bubnova Publ., 1937. (In Russian)

Kashcheev V. I. Scientific historical and philological seminar as a form of creative personality formation: past, present, prospects, in: Kashcheev V. I., Nagribel’naya I. A., Valueva I. V., Koptyaeva M. A. et al. Innovatsionnye podhody k razvitiiu lichnosti. Chast’ 2: Serii monografii. Odessa, Kuprienko SV Publ., 2019, 60–78. (In Russian)

Kostenko N. Yu. “I need neither contemporaries, nor historians”. A history of Olga Freidenberg’s archives. Vestnik RGGU. Seriia “Literaturovedenie. Yazykoznanie. Kul’turologiia” 2017, 4, 117–127. (In Russian)

Lur’e YA. S. The story of one life. St. Petersburg, Izd-vo Evrop. un-ta v S.-Peterburge Publ., 2004. (In Russian)

Man’kovskaya I. L. Moscow University in the struggle for the creation of cadres of the Soviet intelligentsia during the first five-year plan], in: Iz istorii Moskovskogo universiteta. 1917–1941. Eds E. N. Gorodetskii, M. E. Nidionov, M. I. Stishov. Moscow, Izd-vo Moskovskogo gosudarstvennogo universiteta Publ., 1955, 220–258. (In Russian)

Mogilevskij S. Victim of Stalinist repressions, in: Professor Samuil Saulovich Gorlovskii (1898–1940?). K stoletiu so dnia rozhdeniia. Sbornik dokumentov i materialov. Comp. by S. Mogilevskii. Jerusalem, s. n., 1997. (In Russian)

The Review of Teaching at the Faculty of Linguistics and Material Culture (Yamfak) of Leningrad State University. Leningrad, s. n., 1926. (In Russian)

Pasternak B. L. Lifelong affection. Correspondence with O. M. Freudenberg. Ed. by E. V. and E. B. Pasternak. Moscow, АRT-FLEKS Publ., 2000. (In Russian)

Skvorcov A. M. MIPLH and LIPLH: the Problem of the Emergence and Practice of Classicists Training. Elektronnyi nauchno-obrazovatel’nyi zhurnal “Istoriia” 2020, Vol. 11, iss. 1 (87). https://history.jes.su/s207987840008373-9–1/ (accessed: 22.07.2020). (In Russian)

Shofman A. S. The Promethean Flame will not extinguish (from the history of Soviet classical studies. Mir istorika: istoriograficheskii sbornik 2009, 5, 369–410. (In Russian)

Tunkina I. V. The case of academician Zhebelev. Drevnii mir i my: Klassicheskoe nasledie v Evrope i Rossii: Al’manah, St. Petersburg, Aleteiia Publ., 2000, II, 116–161. (In Russian)

Universities and academic institutions. To the XVII Congress of the UKP(b.) Moscow, Leningrad, Gosudarstvennoe tekhniko-teoreticheskoe izdatel’stvo Publ., 1934. (In Russian)

Universities and academic institutions. 2nd rev. Moscow, Leningrad, Ob”edinennoe nauchno-tekhnicheskoe izdatel’stvo Publ., 1935.

Zinder L. R., Stroeva T. V. The Institute of Speech Culture and Soviet Linguistics of the 1920s and 1930s, in: Yazyk i rechevaya deyatel’nost’. St. Petersburg, 1999. Vol. 2, 206–211. (In Russian)

Published

2021-02-21

How to Cite

Skvorcov, A. M. (2021). Department of Classical Languages and Literature of the LIPLH: Creation and Organization of the Educational Process. Philologia Classica, 15(2), 394–410. https://doi.org/10.21638/spbu20.2020.213

Issue

Section

De philologis et philologia