Alexander Pushkin’s Verse “A Monument I’ve Raised Not Built with Hands…” and Its Final Lines in Terms of Harmony

Authors

  • O. N. Grinbaum St Petersburg State University

Abstract

The paper covers comprehension issues of the “Monument” written by Alexander Pushkin. They concern the central aspect of the poem’s study, i. e. a correlation between rhythm and meaning from a specific poetic text in their integral harmonic unity. The rhythmic and harmonic analysis made by the author contradicts with S. M. Bondi’s view of the final quatrain as “the most apocalyptic and saddest lines” within the poem. Being aware of possible various approaches and interpretations of the text, the author believes that the final lines of the poem written by Pushkin, who had been always alien to the “strain of inspiration”, seemingly reflect those poet’s harmonious condition and spiritual mood, which are a prerequisite for creation. An emotional characteristic from the final strophe in the “Monument” if considered regardless of the poet’s further tragic destiny, is hardly recommended to be condensed up to the apocalyptically / happily dilemma. The analysis performed by the author confirms that M. P. Alekseev was right having admitted an opportunity that this Pushkin’s poem resulted from a free, natural and unintentional process that calms the heart.

Keywords:

A. S. Pushkin, poetic text, harmonic analysis, rhythm, subject, golden ratio

Downloads

Download data is not yet available.

References

Литература

Алексеев М. П. Стихотворение Пушкина «Я памятник себе воздвиг нерукотворный». Л. : Наука, 1967.

Белый А. Ритм как диалектика и «Медный Всадник». М. : Федерация, 1929.

Белый А. О ритмическом жесте // Структура и семиотика художественного текста. Тарту, 1981. С. 132–139 (Учен. зап. Тартуского ун-та. Вып. 515).

Бонди С. М. О Пушкине. М. : Художественная литература, 1978.

Брюсов В. Стихотворная техника Пушкина // Брюсов В. Собр. соч. : в 7 т. Т. 7. М. : Художественная литература, 1975.

Виноградов В. В. Стиль Пушкина. М. : Художественная литература, 1941.

Гегель. Соч. М. : Мысль, 1968.

Гринбаум О. Н. Гармония строфического ритма в эстетико-формальном измерении. СПб. : СПбГУ, 2000.

Гринбаум О. Н. Эстетико-формальное стиховедение : Методология. Аксиоматика. Результаты. Гипотезы. СПб. : СПбГУ, 2001.

Гринбаум О. Н. Ритмика стиха как имманентный фактор суггестивного воздействия // Пушкин и Калиостро : Внушение в искусстве и в жизни человека. СПб. : КПО «Пушкинский проект», 2004. С. 136–156.

Гринбаум О. Н. Основы математико-гармонического анализа поэтических текстов : учеб. пособие. СПб. : СПбГУ, 2013.

Дуров В. С. Избр. статьи о римской литературе. СПб. : СПбГУ, 2013.

Лосев А. Ф. Из ранних произведений. М. : Правда, 1990.

Лосев А. Ф., Шестаков В. П. История эстетических категорий. М. : Искусство, 1965.

Марков В. Ф. О свободе в поэзии. СПб. : Изд-во Чернышева, 1994.

Пушкин А. С. Полн. собр. соч. : в 16 т. М. ; Л. : Изд-во АН СССР, 1937–1959.

Розанов В. В. О писательстве и писателях. М. : Республика, 1995.

Словарь языка поэзии : (Образный арсенал русской лирики конца XVIII — начала XX в.). М. : АСТ, 2004.

Ходасевич В. Ф. Собр. соч. : в 4 т. Т. 1. М. : Согласие, 1996.

Хоромин Н. Я. (сост.) Энциклопедия мысли. М. : Просвещение, 1994.

Шенгели Г. Два «Памятника» : Сравнительный разбор стихотворений Пушкина и Брюсова. Пг., 1918.

Эткинд Е. Г. Разговор о стихах. М. : Детская литература, 1970.

References

Alekseev M.P. Stikhotvorenie Pushkina “Ya pamyatnik sebe vozdvig nerukotvornyy” [Pushkin’s poem “I am a monument erected without hands”]. Leningrad, Nauka Publ., 1967.

Belyy A. Ritm kak dialektika i “Mednyy Vsadnik” [Rhythm as dialectics and “The bronze Horseman”]. Moscow, Federatsiya Publ., 1929.

Belyy A. O ritmicheskom zheste [About rhythmic gesture]. Struktura i semiotika khudozhestvennogo teksta [ The Structure and semiotics of the artistic text]. (Uchen. zap. Tartuskogo un-ta. Vol. 515). Tartu, 1981. S. 132–139.

Bondi S.M. O Pushkine [About Pushkin]. Moscow, Khudozhestvennaya literature Publ., 1978.

Bryusov V. Stikhotvornaya tekhnika Pushkina [Pushkin’s poetic technique]. In: Bryusov V. Sobranie sochineniy [Works]: in 7 vols. Vol. 7. Moscow, Khudozhestvennaya literatura Publ., 1975.

Vinogradov V.V. Stil’ Pushkina [The Style of Pushkin]. Moscow, Khudozhestvennaya literatura Publ., 1941.

Gegel’. Sochineniya [Works]. Moscow, Mysl’ Publ., 1968.

Grinbaum O.N. Garmoniya stroficheskogo ritma v estetiko-formal'nom izmerenii [The harmony of the strophic rhythm in the aesthetic-formal measurement]. Saint Petersburg, SPbGU Publ., 2000.

Grinbaum O.N. Estetiko-formal’noe stikhovedenie: Metodologiya. Ak-siomatika. Rezul’taty. Gipotezy [The aesthetic-formal prosody: Methodology. Axiomatics. Results. Hypothesis]. Saint Petersburg, SPbGU Publ., 2001.

Grinbaum O.N. Ritmika stikha kak immanentnyy faktor suggestivnogo vozdeystviya [The rhythm of the verse as an inherent factor of suggestion]. Pushkin i Kaliostro: Vnushenie v iskusstve i v zhiz-ni cheloveka [Pushkin and Cagliostro: an inspiration in art and in life]. Saint Petersburg, KPO “Pushkinskiy proekt” Publ., 2004. S. 136–156.

Grinbaum O.N. Osnovy matematiko-garmonicheskogo analiza poeticheskikh tekstov [The foundations of mathematics-harmonic analysis of poetic texts]. Saint Petersburg, SPbGU Publ., 2013.

Durov V. S. Izbrannyie stat’i o rimskoy literature [Featured articles about Roman literature]. Saint Petersburg, SPbGU Publ.,2013.

Losev A.F. Iz rannikh proizvedeniy [From the early works]. Moscow, Pravda Publ., 1990.

Losev A.F., Shestakov V.P. Istoriya esteticheskikh kategoriy [The history of aesthetic categories]. Moscow, Is-kusstvo Publ., 1965.

Markov V.F. O svobode v poezii [On freedom in poetry]. Saint Petersburg, Chernyshev Publ., 1994.

Pushkin A.S. Polnoie sobranie sochineniy [Complete Works]: in 16 vols. Moscow, AN SSSR Publ., 1937–1959.

Rozanov V.V. O pisatel’stve i pisatelyakh [About writing and writers]. Moscow, Respublika Publ., 1995.

Slovar’ yazyka poezii: (Obraznyy arsenal russkoy liriki kontsa XVIII — nachala XX v.) [Dictionary of the language of poetry: (Figurative arsenal of Russian poetry of the late XVIII — early XX century]. Moscow, AST Publ., 2004.

Khodasevich V.F. Sobranie sochineniy [Works]: in 4 vols. Vol. 1. Moscow, Soglasie Publ., 1996.

Khoromin N.Ya. (sost.) Entsiklopediya mysli [Encyclopedia of thoughts]. Moscow, Prosveshchenie Publ., 1994.

Shengeli G. Dva «Pamyatnika»: Sravnitel’nyy razbor stikhotvoreniy Pushkina i Bryusova [Two “Monument”: a comparative analysis of the poems of Pushkin and Briusov]. Petrograd, 1918.

Etkind E.G. Razgovor o stikhakh [A conversation about poetry]. Moscow, Detskaya literatura Publ., 1970.

Published

2015-12-10

How to Cite

Grinbaum, O. (2015). Alexander Pushkin’s Verse “A Monument I’ve Raised Not Built with Hands…” and Its Final Lines in Terms of Harmony. Philologia Classica, 10, 284–302. Retrieved from https://philclass.spbu.ru/article/view/7620

Issue

Section

Miscellanea