Latin in Soviet Secondary Schools (1948–1954): Philology and Ideology

Authors

  • Artyom M. Skvortsov Institute of World History of the Russian Academy of Sciences, 32a, Leninsky pr., Moscow, 119991, Russian Federation; Chelyabinsk State University, 129, ul. Bratyev Kashirinikh, Chelyabinsk, 454001, Russian Federation https://orcid.org/0000-0002-3287-4154

DOI:

https://doi.org/10.21638/spbu20.2024.111

Abstract

In the years between 1948 and 1954, several schools in the Soviet Union incorporated Latin into the curriculum for high school students. To implement the reform, S. P. Kondratyev and A. I. Vasnetsov developed a textbook that has gone through four editions. The textbook includes chrestomathic materials with excerpts from Latin texts and methodological recommendations. The manuals were compiled hastily without adequate discussion of their content. The innovation, which consisted in the reorganization of grammatical material, the different selection of original Latin texts (extracts from the works of Herodotus, Justin, and Maciej Miechowita describing the ancient state of territories that were part of the Soviet Union), and an increase in the proportion of historical and linguistic material in the explanation of grammar rules, met with disapproval from the professional community of classical philologists, who criticized the teaching and methodological approach of the course. Kondratyev and Vasnetsov only made concessions by 1953, but they tried to strengthen the ideological and educational components in the teaching of Latin in schools. The adapted texts and proverbs chosen for the students demonstrated those characteristics of the Romans that corresponded with the ideal of a Soviet person (collectivism, courage, determination in overcoming difficulties, humility, comradeship, selflessness, etc.). A number of historical and linguistic references in textbooks allude to contemporary events and, consequently, play the role of political education. For example, the preservation of the Roman vocabulary in conditions of dependence on the Etruscans can be compared to the resistance of the Slavic population in Bulgaria. However, the experiment was abandoned in 1954. This article considers the teaching and methodology of Latin as a marker of ideological processes. The introduction of this subject in secondary schools fits within the general context of late Stalinist classicism.

Keywords:

history of classical philology, Latin language, secondary school, history of education, Soviet school

Downloads

Download data is not yet available.
 

References

Литература

Алпатов В. М. История одного мифа: Марр и марризм. Москва, Едиториал УРСС, 2004.

Боровский Я. М. Латинский язык в средней школе. Вопросы языкознания 1952, 4, 87–88.

Ботвинник М. Н. Латинский язык в советской школе. В сб.: И. П. Суздальская, Н. М. Ботвинник (ред.) Памяти Марка Наумовича Ботвинника . Санкт-Петербург, Обществ. правозащитная организация «Гражданский контроль», 1997, 107–113.

Иванова Г. М. Советская школа в 1950–1960-е годы . Москва, Фонд «Московское время», 2018.

Кондратьев С. П., Тимофеева Н. А. Латинский язык в системе современного образования. Вопросы языкознания 1952, 4, 84–86.

Кириллова М. Н. История древности в «Истории СССР». В кн.: Советская древность: люди, учреждения, книги и наука о древности в СССР , отв. ред. С. Г. Карпюк. Москва, ИВИ РАН, 2022, 124–183.

Козаржевский А. Ч. Книга для чтения по латинскому языку. Иностранные языки в школе 1952, 1, 118–120.

Козаржевский А. Ч. Неудачный учебник латинского языка. Иностранные языки в школе 1949, 5, 117–120.

Кондратьев С., Васнецов А. Aula Linguae Latinae. Книга для чтения по латинскому языку. Для 10-го класса средней школы . Москва — Ленинград, Государственное учебно-педагогическое издательство Министерства просвещения РСФСР, 1950.

Кондратьев С., Васнецов А. Методическое руководство к преподаванию латинского языка в 8–10-х классах средней школы . Москва, Государственное учебно-педагогическое издательство Министерства просвещения РСФСР, 1953a.

Кондратьев С., Васнецов А. Учебник латинского языка. Для 8–10 классов средней школы . Москва, Государственное учебно-педагогическое издательство Министерства просвещения РСФСР, 1953b.

Кондратьев С. П., Васнецов А. И. Учебник латинского языка. Для 8–10 классов средней школы . Москва, Государственное учебно-педагогическое издательство Министерства просвещения РСФСР, 1948.

Конопаткин В. А. История Римской империи и советская идеология времен Великой Отечественной войны (на материалах «Исторического журнала»). Magistra Vitae: электронный журнал по историческим наукам и археологии 2024, 9 (1), 88–95.

Наюк Е. Год занятий латинским языком в средней школе. Иностранные языки в школе 1951, 1, 101–103.

Пикус Н. Н. [Рец. на:] С. П. Кондратьев, А. И. Васнецов. Aula linguae Latinae. Книга для чтения по латинскому языку. М., 1950. Вестник древней истории 1951, 2, 164–165.

Полякова С. Неудачное методическое пособие к плохому учебнику. Иностранные языки в школе 1954, 5, 91–95.

Рачкаускас М. И. Анализ учебника латинского языка С. П. Кондратьева и А. И. Васнецова. Иностранные языки в школе 1953, 4, 99–105.

Скворцов А. М. «Сейчас предстоит или возродить … или окончательно его погубить»: введение и скорая отмена латинского языка в советских школах (конец 1940-х — первая половина 1950-х годов). Вестник древней истории 2023, 83 (1), 185–201.

Скворцов А. М. Классическая филология на заключительном этапе Великой Отечественной войны: актуализация дисциплины. Индоевропейское языкознание и классическая филология 2022, 1299–1308.

Фаворский А. И. Оправдывает ли себя преподавание латинского языка в средней школе. Иностранные языки в школ 1952, 3, 78–82.

Филенковская И. [Рец. на:] С. П. Кондратьев и А. И. Васнецов — Учебник латинского языка для VIII–X классов средней школы. Издание 4-е, переработанное, М., 1953. Иностранные языки в школе 1954, 5, 95–101.


References

Alpatov V. M. The history of a myth: Marr and Marrism . Moscow, Editorial URSS, 2004 (in Russian).

Borovskii Ia. M. Latin language in secondary school. Voprosy iazykoznaniia 1952, 4, 87–88 (in Russian).

Botvinnik M. N. Latin language in secondary school. In: I. P. Suzdalskaia, N. M. Botvinnik (eds). In memory of Mark Naumovich Botvinnik . St Petersburg, 1997, 107–113 (in Russian).

Favorskij A. I. Does teaching Latin in secondary school justify itself? Inostrannye iazyki v shkole 1952, 3, 78–82 (in Rissian).

Filenkovskaia I. [Review on:] S. P. Kondratiev and A. I. Vasnetsov — Textbook of the Latin language for the sixth grade of secondary school. Revised 4th edition, Moscow, 1953. Inostrannye iazyki v shkole 1954, 5, 95–101 (in Russian).

Ivanova G. M. The Soviet school in the 1950s and 1960s . Moscow, Fond “Moskovskoe vremia” Publ., 2018 (in Russian).

Kirillova M. N. The History of Antiquity in the “History of the USSR”. In: S. G. Karpiuk (ed.). Soviet Antiquity: people, institutions, books and the science of antiquity in the USSR . Moscow, IVI RAN Publ., 2022, 124–183 (in Russian).

Kondrat’ev S. P., Vasnetsov A. I. Latin Textbook for 8–10 Grades of Secondary School . Moscow, Gosudarstvennoe uchebno-pedagogicheskoe izdatel’stvo Ministerstva prosveshheniia RSFSR Publ., 1948 (in Russian).

Kondrat’ev S. P., Vasnetsov A. I. Latin Textbook for 8–10 Grades of Secondary School . Moscow, Gosudarstvennoe uchebno-pedagogicheskoe izdatel’stvo Ministerstva prosveshheniia RSFSR Publ., 1953b (in Russian).

Kondrat’ev S., Vasnetsov A. A Methodological Guide to Teaching Latin in Grades 8 to 10 in Secondary Schools . Moscow, Gosudarstvennoe uchebno-pedagogicheskoe izdatel’stvo Ministerstva prosveshheniia RSFSR Publ., 1953a (in Russian).

Kondrat’ev S., Vasnetsov A. Aula linguae Latinae. A Book for Reading in Latin . Moscow — Leningrad, Gosudarstvennoe uchebno-pedagogicheskoe izdatel’stvo Ministerstva prosveshheniia RSFSR Publ., 1950 (in Russian)

Kondrat’ev S. P., Timofeeva N. A. Latin language in the system of modern education. Voprosy iazykoznaniia 1952, 4, 84–86 (in Russian).

Konopatkin V. A. The History of the Roman Empire and Soviet Ideology during the Great Patriotic War (based on the materials of the Historical Journal). Magistra Vitae: elektronnyi zhurnal po istoricheskim naukam i arheologii 2024, 9 (1), 88–95 (in Russian).

Kozarzhevskii A. Ch. A book for reading in the Latin language. Inostrannye iazyki v shkole 1952, 1, 118–120 (in Russian).

Kozarzhevskii A. Ch. An unsuccessful textbook of the Latin language. Inostrannye iazyki v shkole 1949, 5, 117–120 (in Russian).

Najuk E. A year of Latin language classes in high school. Inostrannye iazyki v shkole 1951, 1, 101–103 (in Russian).

Pikus N. N. [Review on:] S. P. Kondrat’ev, A. I. Vasnecov. Aula linguae Latinae. A book for reading Latin. Moscow, 1950. Vestnik drevnei istorii 1951, 2, 164–165 (in Russian).

Poljakova S. An unsuccessful methodological guide to a bad textbook. Inostrannye iazyki v shkole 1954, 5, 91–95 (in Russian).

Rachkauskas M. I. Analysis of the textbook of the Latin language by S. P. Kondratiev and A. I. Vasnetsov. Inostrannye iazyki v shkole 1953, 4, 99–105 (in Russian).

Skvortsov A. M. “Now we have to Either Restore… or Ruin it Completely”. The Introduction and Soon Abolition of Latin in Soviet Schools (late 1940s — first half of the 1950s). Vestnik drevnei istorii 2023, 83 (1), 185–201 (in Russian).

Skvortsov A. M. Classical philology at the final stage of the Great Patriotic War: actualization of the discipline. Indoevropeiskoe iazykoznanie i klassicheskaia filologiia 2022, 1299–1308 (in Russian).

Published

2024-10-10

How to Cite

Skvortsov, A. M. (2024). Latin in Soviet Secondary Schools (1948–1954): Philology and Ideology. Philologia Classica, 19(1), 164–181. https://doi.org/10.21638/spbu20.2024.111

Issue

Section

De philologis et philologia